در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر که امسال برگزار شد ۱۶ فیلم از جشنواره در پنج سینمای خوزستان اکران شد که دو فیلم آن مرتبط با خوزستان بود. دستهای ناپیدا به کارگردانی انسیه شاه حسینی و پرویز خان درباره مرحوم پرویز دهداری مربی آبادانی تیم ملی در دهه ۶۰.
خوزستان طی چهل و دو دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر همواره آثار سینمایی زیادی در این جشنواره داشته و بخشی از جوایز هم به آنها اختصاص داده شده. از چند سال پیش برخی فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر در چند استان کشور از جمله خوزستان همزمان با تهران اکران میشد و امسال هم همین اتفاق افتاد. امسال ۱۶ فیلم سینمایی در پنج سینمای مهر آبادان، نخل خرمشهر، ساحل، اکسین و سینما هلال اهواز اکران شد. البته علی اصغر شادروان کارگردان خوزستانی سرشناس سینمای ایران هم دو فیلم سینمایی برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال ساخت و به دبیرخانه آن ارسال کرد که البته متاسفانه به بخش نهایی جشنواره راه پیدا نکردند. این دو فیلم سینمایی، «باغ گل سرخ» و «آن زن از باران آمد» بودند. به هر حال در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هم از خوزستان چند اثر به جشنواره ارسال شد. فیلم سینمایی دستهای ناپیدا با موضوع رختشور خانه به کارگردانی انسیه شاه حسینی. این فیلم با موضوع شستشوی لباس رزمندگان ایران در دوران دفاع مقدس در اهواز ساخته شد و همه مکانهای فیلمبرداری آن در اهواز و شهرهای اطراف بود. انسیه شاه حسینی کارگردان فیلم در دستهای ناپیدا از ترکیبی از بازیگران محلی و نابازیگران برای ساخت فیلم استفاده کرد. البته دو بازیگر اصلی این فیلم از بازیگران نسبتا شناخته شده سینما هستند: معصومه بافنده، نسرین احمدخانی، اعظم سادات موسوی، زیبا عسکری. سرشناسترین بازیگر دستهای ناپیدا البته معصومه بافنده بود. فیلم سینمایی دستهای ناپیدا اما با استقبال منتقدان حرفه ای سینما روبرو نشد و آنها این فیلم را فیلمیضعیف در کارنامه کاری کارگردان آن قلمداد کردند. این فیلم البته با انتقاد سینماگران خوزستانی هم مواجه شد.
دیگر فیلمیکه به خوزستان ارتباط داشت فیلم سینمایی «پرویز خان» ساخته علی ثقفی بود که در اولین تجربه بلند سینمایی خود به سراغ ساخت قصه زندگی پرویز دهداری مربی تیم ملی فوتبال ایران در میانه دهه ۶۰ رفته است. ماجرای فیلم درباره استعفای ۱۴ بازیکن تیم ملی فوتبال است که با هدف تحت فشار قرار دادن فدراسیون و عزل دهداری شبانه نامه ای نوشته و از تیم ملی فوتبال ایران استعفا میدهند. این اقدام در آن زمان که ایران در جنگ به سر میبرد به نوعی کودتا علیه تیم ملی و فدراسیون فوتبال به حساب میآمد. اما دهداری که به اخلاق و نظم در فوتبال شهره بود هرگز در مقابل این اقدام ذرهای از اصول خود عقب ننشست و با استفاده از جوانان جویای نام دست به کار بزرگی زد. احمدرضا عابدزاده سنگربان آبادانی و کریم باوی مهاجم اهوازی تیم ملی از بازیکنان کشف شده دهداری بودند که بعدها جزء بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران شدند. دهداری نیز خود بزرگ شده آبادان بود و از دل مکتب فوتبال آبادان رشد کرده بود. در صحنه ای از فیلم در بازی ایران و کویت یکی از بازیکنان کویتی به کریم باوی که خوزستانی و عرب است جملاتی به طعنه و تمسخر میگوید که البته چند دقیقه بعد وقتی کریم باوی با یک ضربه سر گل میزند پاسخ دندان شکنی به او میدهد.در این صحنه، کارگردان یاد و خاطره مرحوم کریم باوی مهاجم ارزشمند خوزستانی تیم ملی را که امسال درگذشت برای فوتبال دوستان به ویژه ما خوزستانیها زنده کرد. اگر او و دهداری الان زنده بودند تماشای فیلم در کنار آنها لذت دیگری داشت.
علی اصغر شادروان کارگردان سینما درباره فیلم سینمایی دستهای ناپیدا میگوید «شش فیلم از فیلمهای سینمایی اکران شده در جشنواره فجر در اهواز را دیدم اکثر آنها از فیلم نامه رنج میبرند. نمونه آن همین فیلم «دستهای ناپیدا»ی خانم شاه حسینی بود. مشکل اکثر فیلمها فیلمنامه است. هم به لحاظ شخصیت پردازی هم گره افکنی. بیشتر احساس میشود یک حالت شتاب زدگی در اکثر فیلمها وجود دارد. حتی در فیلم آقای جوزانی که آدم پخته ای است میبینیم که اپیزودهایی را روی هم چیده اند. البته فیلمهای سینمایی که به سفارش نهادها ساخته شده بود، بسیار ضعیف بودند و جای تأسف است که پول دولتی را به صورت شتاب زده بدون این که فکر کنند دست افرادی میدهند که تجربه کافی ندارند. به دلیل ضعیف بودن فیلمها امسال تماشاگران استقبال چندانی از فیلمهای اکران شده در اهواز نکردند چون آنها از سینما شناخت پیدا کرده اند. آنها هم فیلمسازان را میشناسند هم بازیگران را.»